Skip to content
Menu

Tien jaar PPZ door de ogen van Sarah Roest

Vanwege ons 10-jarig bestaan nodigen we iedere maand iemand uit om een artikel te schijven in een reeks van 10 artikelen. Dit keer het woord aan Sarah Roest, adviseur Leren & Ontwikkelen bij Zorgpartners Midden-Holland.

interview

Wat ontzettend leuk om op de valreep van het jubileumjaar van ProfPortaal Zorg (PPZ) gevraagd te worden om het stokje over te nemen. Dat laat gelijk de kracht van PPZ zien: het sterke netwerk waarin we kennis en ervaringen met elkaar delen. Als adviseur Leren & Ontwikkelen bij Zorgpartners Midden-Holland heb ik inmiddels al vaak kennis kunnen halen én brengen en mijn eigen netwerk kunnen versterken. Wanneer we bij Zorgpartners nadenken over hoe we trainingen, beleid of processen kunnen verbeteren, stel ik dit vaak als vraag op Profportaal. Ik krijg dan hele leuke, nuttige en soms ook verrassende reacties. Het is ook fijn om te weten dat er meer zorgorganisaties worstelen met dezelfde vraagstukken, zoals het toetsen van vaardigheden en aantoonbaar maken van bekwaamheid. Door alle reacties en herkenning zijn we als PPZ in gesprek gegaan met de leden over het thema ‘vertrouwen in vakmanschap’: waar lopen we allemaal tegenaan, wat staat er nou eigenlijk precies in de wet BIG en wie doet dingen al anders? Dit heeft geleid tot verschillende webinars en themabijeenkomsten én zelfs een eigen plekje op Profportaal. Zó leuk om te zien, en het maakt me ook trots om daar een bijdrage aan te hebben geleverd. En alle documenten staan in de PPZ-Bronnenbank: handig!

Van bedrijfsleven naar zorg

Zeven jaar geleden stapte ik in de wereld van de zorg. De ouderenzorg om precies te zijn. Ik had tot dan toe de meeste ervaring in leren en ontwikkelen opgedaan bij PostNL. Een hele grote organisatie met een relatief kleine buitenwereld om rekening mee te houden. En nu in de zorg: een relatief kleine organisatie met een hele grote buitenwereld. Zoals beroepsverenigingen, regionale samenwerkingsverbanden, MBO- en HBO-onderwijs, IGJ, kennisorganisaties enzovoort. Als nieuweling in de zorg kan dat erg zoeken zijn. Zeker als je bedenkt dat er veel eisen worden gesteld aan het leren in de zorg, het bijhouden van vaardigheden, veranderende protocollen en nieuwe technologische middelen. Dus toen er een plek in de expertgroep werkplekleren vrij kwam en mijn toenmalige leidinggevende mij vroeg hierop te reageren, twijfelde ik niet. Ik heb al zoveel geleerd van (en gelachen met) de andere experts in het samenwerken aan bijvoorbeeld de marktnavigatie en het nieuwe product De Leerchef (kijkje in de keuken). Het levert niet alleen een mooi resultaat op maar betekende voor mij als persoon ook professionele groei, ontwikkeling, werkplezier en waardevolle relaties.

Veranderingen in de zorg; L&D beweegt mee

In de afgelopen zeven jaar is er ook veel veranderd in de zorg. Het vak van leren en ontwikkelen veranderde mee. We maken steeds meer de beweging van controle en afvinken naar vertrouwen in vakmanschap. De e-learnings, waarbij een deelnemer alles van A tot Z moet doornemen, worden (gelukkig) steeds vaker vervangen door gepersonaliseerde leerpaden – en waar het kan door tools voor werkplekleren. Implementatie blijkt alleen niet altijd zo makkelijk, de praktijk is soms nog weerbarstig.

Technologie helpt

Digitale hulpmiddelen en zorgtechnologie gaan ons allemaal uiteindelijk hierbij helpen. Zo kunnen wij als professionals in Leren & Ontwikkelen bijvoorbeeld geholpen worden in het ontwikkelen van trainingen, werkvormen en tools. Voor zorgmedewerkers geldt dat we leerprocessen beter meetbaar kunnen maken en direct aan hen kunnen terugkoppelen. Dat draagt bij aan continue leren, verbeteren en groeien. Ook gepersonaliseerd leren kan door Artificial Intelligence (AI) een grote vlucht nemen. Door adaptieve leertechnieken kunnen leerresultaten beter gevolgd, geanalyseerd en aangepast worden. Dus op basis van voortgang en (persoonlijke) leerdoelen, wordt het lesmateriaal vrijwel automatisch aangepast door bijvoorbeeld eindvragen, scenario-oefeningen en feedbackloops op te nemen. Daarnaast denk ik dat we in de toekomst ook virtual en augmented reality (VR/AR) vaker gaan gebruiken om te trainen in scenario’s (simulaties) rondom ziektebeelden, conflictsituaties en andere noodsituaties. Door de gebruikte technologie worden de scenario’s steeds realistischer en sluiten ze daardoor steeds beter aan bij de context van het werk van de zorgprofessional. Het mooiste van het trainen in VR/AR is de directe feedback die je als deelnemer krijgt, net als in een echte situatie.

Ondanks een soms weerbarstige praktijk..

Zoals ik al aangaf, de praktijk is soms weerbarstig. In de pilot die wij hebben gedaan met VR, blijkt dat er een groep medewerkers is die heel enthousiast is over VR en een groep die daar juist heel negatief tegenover staat. Er is voor mij en mijn collega’s dus nog veel werk aan de winkel voordat we over kunnen gaan op andere lesmethodes en werkvormen zoals VR.

Daarnaast is de hoge werkdruk in de zorg een bekend probleem. Personeelstekort, de toenemende (complexere) zorgvraag en de scholingsdruk helpen daarbij niet. Ik zie ook dat medewerkers zich moeten afmelden voor scholingen vanwege drukte op de werkvloer. Zonde natuurlijk. Om die reden hoop ik ook dat technologie kan helpen in het enerzijds verlichten van de werkdruk (automatisering van administratieve taken) en anderzijds het slimmer leren en ontwikkelen. Bijvoorbeeld door on-demand trainingen via digitale leerplatformen, die bestaan uit korte video’s, interactieve modules en instructies die makkelijk te volgen zijn tijdens of naast de dagelijkse werkzaamheden.

Zorgtransformatie en de rol van L&D

Kortom,

ik denk zeker dat technologieën enorme mogelijkheden bieden om zowel de leerresultaten van zorgprofessionals te verbeteren als hun werkdruk te verlagen. Door slimme oplossingen zoals AI-ondersteunde leerplatforms, VR en automatisering van administratieve processen in te zetten, kunnen wij gezamenlijk een werkomgeving creëren waarin continu leren hand in hand gaat met efficiëntere zorg.

Het resultaat? Meer tijd voor de zorg, ontwikkeling van kennis en vaardigheden bij medewerkers en een hogere kwaliteit van zorg in het algemeen. Voordat we dat bereikt hebben vraagt dit van mij en mijn collega’s meer verdieping in technologieën. Wat kan het ons en onze medewerkers bieden, hoe nemen we de organisatie mee in onze ambities, hoe houden we het betaalbaar, hoe nemen we medewerkers op de werkvloer ook mee in deze ontwikkelingen? Laten we onze ervaringen en geleerde lessen nog meer en vaker delen. Aan PPZ de uitdaging om die kennis en ervaringen te bundelen en in de spotlights te zetten. Daarmee kunnen we de komende jaren vooroplopen in alle veranderingen die we verwachten voor Leren & Ontwikkelen en in de zorg.

Het PPZ-jubileumjaar is bijna afgelopen en wordt afgesloten met een bijdrage van PPZ-bestuursvoorzitter José Geerdink. Voor José heb ik twee vragen. Hoe kan leren en ontwikkelen niet alleen de kwaliteit van zorg verbeteren, maar ook het werkplezier en de motivatie van zorgmedewerkers verhogen? En: wat is een onderbelicht aspect van leren en ontwikkelen in de zorg, dat meer aandacht verdient?